Не разглезвамe ли детето с прекалено много похвали?

10 ноември 2008

Майка ми смята, че с мъжа ми прекалено много разглезваме едногодишния си син: хвалим го за всяка дреболия. Кажете, можем ли „да си развалим“ детето с твърде многото похвали?

Здравейте, О.,
Детската психика се формира значително от средата, т.е – всичко, което обкръжава ежечасно детето. Новите впечатления развиват неговото самосъзнание и фантазия, родителският пример го учи да общува, да разбира себе си и другите, с които влиза в контакт. Още един главен фактор за формирането на детската психика е родителското отношение. Ако вие смятате детето си за умно – то ще бъде умно, ако се радвате на красотата му – то ще израсте красиво, ако го обичате – и то ще се научи да обича и да бъде обичано. В началото детето се оглежда в родителите като в огледало, а по-късно – само, като огледало, отразява всичко, което е успяло да види в своето дълго и същевременно така кратко детство. За възпитанието времето не е много.

Как да хвалите детето?
Похвалата е един от начините да изразите любовта си към детето. Хвалете детето по-често и то винаги ще помни, че вие го обичате. Не е ли просто?
Освен това похвалата е удобен прийом, който можете да използвате, за да развиете детското самосъзнание. За разлика от нас, възрастните, детето постоянно се развива и прави това с наша помощ. Когато хвалите детето за поведение – желано от вас и в рамките на детските възможности, вие го формирате такова, каквото искате да го видите. Давайки му положителна обратна връзка за всяко негово действие, вие го запознавате с най-добрата му страна. А именно у хората, които са искрено симпатични на самите себе си винаги се получава това, което те искат. Това е тайната на всеки успех.
Да се коригира поведението на детето с помощта на похвалата е леко и просто: достатъчно е да обозначите на глас всички достижения, които бихте искали да закрепите у детето. Говорете за желаното, което ще се случи и то действително скоро ще е факт. Като игнорирате някои незначителни неточности и грешки в детското поведение, вие ги лишавате от възможност за развитие. Много вредни детски привични отмират просто защото никой не ги е споменал.
Например, ако вашето дете трудно строи кула с контруктора си, вие можете да влияете не неговото старание като предварително хвалите бъдещите му успехи. Дори и постойката да е крива, кажете точно обратното: „Умницата ми! Много точно строиш!“. При това можете да поправите някои наклонени кубчета, за да покажете ненатрапливо към какво трябва да се стреми. Такива „указания чрез похвала“ се възприемат леко от децата: приятно им е да чуят вашата похвала, а забележките не накърняват достойнството им. И най-важното – на детето му се иска да отговори на вашите очаквания!

Какво не бива да правите?
Избягвайте забележки, които фиксират детето на възможния неуспех. Не казвайте, например: „Виж, сега къщата ще падне! Това е защото ти не си я строил правилно от самото начало“. По-добре е да кажете: „Дай да оправим това тук, така постройката ще стои стабилно“. Необходимо е да подчертавате това, че вярвате във възможностите на детето и му желаете успех. Посрещайте весело детските грешки като нелепа случайност, а успехите обозначавайте ясно, за да може всеки път детето да се убеждава, че те са закономерни. Та нали вие си имате такова умно и способно дете, как би могло да се получи по друг начин.

Колко?
Битува погрешното мнение, че детето може да бъде прехвалено и да се разглези. Всъщност не е съвсем така. Да се хвали детето за дреболии не е толкова вредно, а по-скоро „непрактично“ – детето се дави в облака от обожание и чувствителността му към нашето одобрение в бъдеще намалява. Така, вие и детето, попадате в парадоксална ситуация, създадена от самите вас – лишавате детето от похвали в бъдеще. Много по-добре е често да хвалите детето, но като се стараете това да е точно и навреме, т.е. когато за това има достоен повод и когато знаете, че думите ви ще бъдат чути и разбрани от детето. Искрено отбелязвайте всички негови успехи, в никакъв случай не се скъпете на ласкави слова – така детето ще се старае и в бъдеще.

Похвала = поддръжка
Добре е детето да получава вниманието ви и когато има нужда от вашата поддръжка. В такива ситуации похвалата може да бъде използвана от вас едновременно като утешение и педагогически прийом. Например, детето се учи да се облича самостоятелно: разбира се, много не му се иска да продължава, когато двата крака са попаднали в единия крачол, а ръката е в отвора за шията на блузата. Вие обаче можете да кажете: „Браво, отлично като за пръв път!“. Да, това не е съвсем истина, но какво от това? „Бог е на нейна страна, на истината, понякога е нужно и да се поизлъже“ – казва приятелят на барон Мюнхаузен, докато се опитва да вразуми своя верен на истината приятел.

Advertisements

Вашият коментар

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Промяна )

w

Connecting to %s

%d bloggers like this: